torsdag 27 februari 2014

En torsdag om choklad...



... vad är det med kakaobönan som gör den så speciellt? Kakaobönan har använts i åtminstone 2500 år, främst i mellanamerika där mayaindianerna odlade den minst i 600 år innan den ens kom till Europa..

Till Europa kom kakao med Christofer Columbus och från början hade den spanska importen monopol. Just choklad är är en produkt av kakaobönan och den första chokladkakan tillverkades så sent som 1847. Det svenska ordet choklad kommer från det spanska ordet chocolate, som  var det ord som choklad lanserades under på 1600-talet då det fanns sk chokladhus dit man kunde gå för att dricka en kopp choklad.

För mig hör choklad till de där sakerna som går under benämningen comfort food, så efter att jag arbetat 18,5 timme i sträck en kvällstur som också blev en nattur eftersom behovet var enormt så testade jag marabous nyhet, mjölkchoklad med oreos, ni vet de där kakorna från andra sidan Atlanten och som min amerikanska granne och vän lärde mig passar alldeles utmärkt till det mesta när man är lite ledsen. Om det var gott, mycket, om jag kan tänka mig att äta den igen, alldeles säkert.


Varm choklad då, det är gott och jag har barndomsminnen av den goda choklad min pappa brukade göra och som vi hade med oss i plåttermos när vi åkte längdskidor i Granbergsdal, eller som vi drack om kvällarna, gör sådant ibland till mina barn nu och det uppskattar de mycket, men som barn minns jag bara en kakaoförpackning, ni vet det med ögonen på. Fler som har sådana minnen från 1970-talet? När man fick med sig choklad eller saft i gamla sirapsflaskor på friluftsdagarna i skolan.


Men choklad går precis som lakrits att använda i  matlagning, allt handlar om vilka recept man väljer, titta bara på filmen Chocolat med Juliette Binoche och Johnny Depp.


Och choklad är ju alltid choklad, det finns nog ingen dessert som blir fel om den innehåller choklad eller? Har du någonsin varit med om något som misslyckats med choklad?



Vilken efterrätt med choklad är din favorit, och vilken choklad är den godaste du ätit?

Dagens bilder: tumblr.com

3 kommentarer:

  1. Vilket mysigt inlägg om choklad.
    MUMS!
    Oj, vad kul att marabou har en choklad med Oreo-cookies. Ja, det är verkligen en storsäljare här.
    Jag minns varm choklad fr uppväxten, ögonkakao alltid. Vi fick aldrig i O'boy i vår familj. Fick vi det var det ren fest, men det var alltså Ögonkakao som gällde.
    Minns att jag avskydde skinnet som kunde bildas på chokladen.
    Lustigt nog började jag välja bort varm choklad ganska snabbt och ville ha med te på utflykter istället. Choklad värmer bättre än te, precis som lattes värmer bättre än vanligt te och kaffe. Vet inte vad det är, det måste vara ngt med mjölken? vet du?
    Älskar chokladdoppade jordgubbar, mums!!
    Godiva-choklad är nog den godaste chokladen i världen.
    Mörk choklad har jag inte lär mig uppskatta fast jagsnart fyller 48 :-)
    Stora kramar och ha en fin helg!!

    SvaraRadera
  2. Det vattnas i munnen på mig nu! Älskar choklad och vill nog säga att det är min favorit. Precis så här som du beskrivit det. När jag såg Chocolate blev jag så sugen! Vilken härlig film.

    Skinnet på varm choklad var inte kul. Chokladdoppade jordgubbar är stort här - det finns nästan överallt och jag har kommit att tycka mycket om det. Mörk choklad - just nu min favorit!

    KRAM fina och ha en härlig helg!

    Lotta

    SvaraRadera
  3. Åh, snålvattnet började rinna direkt när jag såg dina bilder. Choklad... mmmm... det bästa som finns, som du säger- Comfort food, men även när man ska berömma sig själv. Finns inget tillfälle då choklad inte passar! hihi!

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin