onsdag 30 oktober 2013

Förberedelser för Halloween

Min man har definitivt barnasinnet kvar och medan jag hoppade in extra på sjukhuset i söndags kväll passade han och barnen på att pyssla inför Halloween.  Men Halloween är ju egentligen inte en svensk tradition, ingen svensk högtid utan den har sitt ursprung på Irland och delvis Skottland och firas stort i USA. 
Från början är den en urgammal sedevänja då det firades att skördesäsongen var slut och att vintern började och efter det att Brittiska öarna blev kristna kom den kvällen (all hallows eve att firas kvällen innan alla helgonahelgen). Den ursprungliga traditionen var att hushållens eldar skulle släckas och att alla skulle hämta ny eld från ett gemensamt bål i byn. Historien bakom Jack-o´-Lantern handlar om  smeden Jack som varit för elak för att komma till himlen men som å andra sidan hade lurat Hin  onde och inte kunde komma till helvetet heller så han fick irra runt på jorden, för att hitta så hällde han glödande kol i de rovor han ätit, vilket är seden bakom urkarvade pumpor. 

Om du är sugen på att lära dig mer om Halloween rekommenderar jag  hos Annika Life in the suburb
för att få mer kött på benen för hon är verkligen Queen of Halloween.




Barnen har flitigt pysslat och i år är det mer halloweenpyntat än normalt, läskiga kläder inköpta och barnen tänker go all in i morgon kväll.

Vi har överlevt årets första höststorm natt mellan måndag och tisdag, vårdträdet ute på gården fick sig en ordentlig knäck och kommer nog sågas ner av trädgårdsmästaren inom den närmaste framtiden. Barnen har höstlov och njuter av att vara lediga och jag läser och läser böcker om omvårdnadsteori och deckare om vartannat. 


Med all tydlighet går ju året mot min favorithögtid på året, och affärerna förnekar sig inte, pepparkakor i banor, julpynt och ljus i långa banor, tycker sakerna kommer tidigare för varje år... 


Men å andra sidan njuter jag av att snart är det dags att börja fixa och pynta men vi ska igenom några mörka novemberveckor först men sen så då går jag lös och fixar! Under tiden njuter jag av bilden nedan som jag fastnade för på nätet för ett tag sedan och som har figurerat på Facebook som visar en julig gata någonstans i Canada. Härligt jag längtar efter snö och kyla...


Ha nu en magisk fortsatt onsdag (fast jag trott att det varit torsdag hela dagen lång)!

8 kommentarer:

  1. Vilken fin pumpa ni har! Jag minns med smärtsam tydlighet hur jag kämpade med en dylik när dottern var liten, inte blev den så fin inte! Nu har vi övergett de här traditionerna, om vi ens ska kalla dem det hos oss:) Det blir höstmys på andra sätt istället.

    Och jag har kommit in i en trög period, känner mig trött och dåsig mest hela tiden. Men det får väl vara så ibland, snart är jag på hugget igen.

    Ha en fin Allhelgona helg!
    Kramar
    Suz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt min man är den talangfulle pumpakarvaren här hemma, jag har inte alls samma tålamod med sådan som han har!
      Så tråkigt att du kommit in i en trött period men jag vet vad du menar, hoppas att du piggar på dig snabbt vännen, vi måste ju boka in vår träff snart!
      Kramar
      Nettan

      Radera
  2. Vilken fin pumpa! lite kul är det allt med halloween även om det inte är en svensk tradition. För min del blir det bara pysslat på jobbet. Alla förskoleavdelningar fick göra i ordning varsin pumpa som har stått i stadsparken, det var över 60 st.
    Vad fin julbilden är. Börjar längta lite och det är ju det som är så härligt tycker jag, att längta. Allt behöver ju inte finnas året runt.
    Ha en fin All helgona helg!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis Geta, det gör oss gott att få längta lite, och jag älskar allt som hör julen till, många tycker ju att november är tråkig men jag gillar förväntan inför advent, och att få mysa inomhus dessa mörka kvällar, tycker det känns lite trist när allt rivs ner efter julhelgen som många gör i storstäderna.

      Ha en härlig allhelgona uppe i Värmland.

      Kram
      Nettan

      Radera
  3. Mmm....jättefina bilder och så julsugen jag blir när jag ser den där gatan i Canada! Som tagen ur en film.

    Ja, Annika är Queen of Halloween, alla kategorier. Jag älskar det! Det hör numera till för mig att läsa det Annika skriver och visar, annars blir det ingen riktigt Halloween för mig ;)

    KRAM, sköt om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk Lotta att jag upplever detsamma och jag är så glad att du en gång tipsade mig om Annikas blogg som jag uppskattar så otroligt mycket och som ingår i min dagliga runda!
      Kramar

      Radera
  4. AHH, tack för det fina du skriver om mig. OCH tack för att du get liet matnyttig bakgrund!!
    TACK Lotta också. Ni är gulliga!!!
    Idag är det dagen H!! Så roligt!!
    Julen ska jag bita tag i om en månad, men jag har redan börjat köpa lite..hihi.
    Älskar verkligen julen!!
    Jag gillar november, men vi har ju Thanksgiving då också.
    GILLAR pumpan!!
    HAPPY HALLOWEEN!!!!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv söta du! Såg ju av dagens bilder att du hade en härlig Halloween och inser att ev USA-besök måste ske under vecka 44! Någon gång i framtiden.

      Kramar

      Radera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin