söndag 7 juli 2013

Ljuvliga sommar

 O Äntligen kom sommaren till Skåne, så efterlängtad och så välkommen! I dag sitter jag ute i min täppa och skriver, en mild bris brusar och håret flyger loss från tofsen jag har det i. Ljuvliga sommar!

I går hade vi våra fina vänner, och grannar från tiden på Almbacken på middag. Förr om åren träffades vi dagligen, barnen var små, det blev långa promenader då vi var föräldralediga och  mycket pyssel, nu hinner tiden gå mellan träffarna men kul hade vi! God mat, kubbspel, busiga barn och en härlig sommarkväll!


Började dock lördagen med en tur till blomsterhandeln för inköp av lite sommarblommor, de härligt rosa pelargonerna mot den vita väggen blev fint. Nöjd med det!


Mannen i mitt liv fixade goda hallondrinkar att välkomna en vacker sommarkväll med och de blev så där härligt somrigt goda. Kommer definitivt att upprepas.



Till middag hade vi planerat lite kallskuret och tapenad medan den citronmarinerade kycklingen låg på grillen och gottade sig. Till den citronmarinerade kycklingen hade jag  lagat en potatisfritata med gröna ärtor som blev så där lagom krämig och god.


Kvällen gick över i skymning, kubbspel med barnen, där männen/pojkarna vann, men men inte lätt att kasta pinnar när det skymmer. Vi hade det underbart och satt sedan och pratade långt in på småtimmarna (konstigt nog var jag inte trött i morse när vi vaknade) i skenet från alla mina ljuslyktor som omger vår uteplats, det är så härligt att kunna sitta ute på sommarkvällarna och jag verkligen älskar det, när vinden mojnar, fåglarna kvittrar och ljuset blir magiskt. 



Av min fina vän fick jag vackra hemodlade rosor, något som jag verkligen uppskattar. Nästa år, eller kanske redan till hösten om allt går enligt planerna skall jag köpa min första egna rosenbuske. Jag kommer välja noggrant för det är en av mina tre favoritblommor. 


I dag har det också varit underbart sommarväder, stranden lockade men när vi kom dit upptäckte vi att den är invaderad av rapsbaggar, något år har det varit otroligt mycket nyckelpigor men i år verkar det vara eländes rapsbaggar. Att sommaren har varit sval hittills märktes för det var rätt kallt i vattnet med den här familjens kvinnor är gjorda av stål så både mor och dotter badade medan killarna fegade ur och doppade tårna!

Ljuvligt men kallt. Livet är underbart när det är så här, och mina batterier är väl laddade inför en tuff vecka, sex arbetspass på sju dagar så jag vet var jag är och vad jag gör, och fram till semestern återstår nio arbetspass och sen är det ljuvlig semester med familjen. Härligt skall det bli!

Ha en underbar vecka och njut av det vackra härliga sommarvädret.





5 kommentarer:

  1. Det var ingen dålig Supe ni bjöd på.
    Så gott allt lät >du fixat till.
    Bor Ni så nära havet, toppen läge

    en stor kram från Hajan

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder.
    OCH vilken GOD mat!
    MUMS!!
    Jag är s¨glad att ni fått värmen nu.
    Äntligen.
    Hoppas att den håller i sig.
    KRAM!!

    SvaraRadera
  3. Åhhh Nettan! Jag blir alldeles varm inombords av att läsa ditt inlägg. Du har med ord och bilder kapslat in och förmedlat det där som är sommar. Det sköna och vackra som är här och nu. Ljuvliga sommar!

    Och visst njuter vi av helt underbara dagar här i Skåne just nu. Så där så att man inte vill att de ska ta slut.

    Och vad gott att ha goda vänner på besök och njuta av varandras sällskap, god mat och dryck. Vänner som man trivs med och som får en att må bra. Livets skatt.

    Skönt att semestern finns där framme inom räckhåll snart Nettan.Efterlängtad och välförtjänt. Ha en fin vecka vännen och ta hand om dig.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt sätt att ladda batterierna inför en tuff arbetsvecka! Härliga bilder och vackra ord om sommaren, vänner och familj. Allt det som gör livet så fantastiskt.

    Ha nu en fin vecka, ta hand om dig och jag hoppas du får tid för vila mellan arbetspassen!
    Många kramar
    Suz

    SvaraRadera
  5. Jag med Nettan, blir varm och lycklig av dina ord och bilder. Underbara sommar, underbara dagar.

    Stor kram finaste du!!

    Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin