lördag 1 september 2012

Välkommen September...

... redan första lördagen i september månad. Årets åtta första månader har passerat, sommaren går definitivt mot sitt slut, och hösten knackar på. Även om årstiderna har jämnats ut, något som meteorologerna säkert kallar nått fyndigt och kan förklara med massor av vetenskapliga formler och teorier, som lutar åt olika väderfenomen som styr vädret så bryr jag mig bara en smula, för ärligt talat så vill jag ha en vacker höst och en smällkall vinter i år så att det blir ordning och reda på årstiderna igen!

Jag älskar hösten, har alltid gjort det och kommer förhoppningsvis alltid att göra det. Jag tycker om alla årstiderna men hösten är speciell för mig. Mer harmoni, tända ljus, legitimt med filtar och att pyssla inomhus, långa promenader i skogar klädda i höstens alla färger. Äppelpaj som sprider sin doft i huset, grytor, långkok på helgerna. Livet blir på något vis mer långsammare, tempot blir lugnare.


Att ta långa promenader, eller börja dagen med en power walk i en skog som denna är underbart, ljuden är så dämpade, färgerna så vackra och ofta är luften hög, klar och alldeles krispig. Gillart! 



Att pynta dörren med en fin höstkrans piggar upp i mörkret som kommer allt tidigare. Att tända värmeljus i de där ljuslyktorna som jag tycker så mycket om lyfter också kvällarna mot nya dimensioner. Att få vara ledig på helgerna tillsammans med familj, umgås med fina vänner och bara vara tid hör hösten till.

Vi har en relativt lugn höst  framför oss åtminstone nu och planeringsmässigt finns det flera härliga luckor som ger utrymme för att bara vara!



I dag lördag har vi förberett oss lite, sommarens sista njutningar, vi plockar och pysslar både inomhus och utomhus. Barnens rum får sitt sista fixande innan vi anser att vi är klara. Ordning och reda råder redan inne hos dottern, hos sonen tar det lite mer tid att strukturera upp tillvaron men det går framåt.

Njut av denna första lördagen i september, för det gör vi!

(Alla bilder tumblr.com)



5 kommentarer:

  1. Oj, vilka härliga bilder! Jag ÄLSKAR hösten. Dina bilder är ren njutning för mig.

    Och pyssla hemma är så mysigt, skönt. Tända ljus, hänga upp en krans...allt det där är underbart nu i september.

    Härligt att ha tid att bara vara!

    Stor kram till dig Nettan!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta!

      Tyvärr är inte äran min när det gäller bilderna, har hittat dem på nätet och angivit källan sist i inlägget. Hösten har inte hunnit så långt än här hemma så att jag skulle kunna få ta sådana vackra höstbilder med det kommer. Men jag håller med dig om att de är underbara!

      Radera
  2. Jag försöker tycka om hösten men just nu har jag bara ångest inför tröttheten och mörkret... Men det är mysigt också.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh hoppas verkligen att du får en underbar höst och slipper att bli trött!

      Kramar

      Radera
  3. Mmm, jag gillar också hösten. Höstbarn som jag är. :) Och efter en lång och härlig sommar (som jag faktiskt inte har något att klaga över vilket många tycks ha) så tycker jag om att hösten nu är här på riktigt och jag ser fram emot allt det där mysiga som är höst för mig. Dessutom är det fullt fokus på skrivandet av min bok som gäller i höst. Mindre synlig i kommentarfälten kommer jag vara men jag kommer kika in varje dag. Det vet du. :)

    Njut av hösten kära du!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin