fredag 21 september 2012

Passion för...



... te, är något som har funnits där sedan min kära pappa lät mig smaka som barn. Via mormors sirliga tekoppar med Earl Grey, varmt sött och med en citronskiva i har vi nu landat i min vardagliga passion för te. Jag har i omgångar försökt lära mig att tycka om kaffe, men det går inte, absolut inte, jag är en te-människa. Min kropp är inställd på te och så får det helt enkelt förbli. Minst tre muggar om dagen, och på lediga helger kan det bli två redan till frukost.

Favoritte då? Earl Grey är ju ofta oslagbart, det teet passar till det mesta, men jag dricker ofta grönt te, darjeelingte och i bland även lite andra sorter. Påste går oftast bort, på jobbet går det an, men jag funderar på om vi tedrickare på jobb ska starta en teklubb?




Mer passioner när jag ändå är igång;  höst, böcker - klassiker, nya, är oerhört glad för medlemskapet i Bokias Låna-Läs klubb, nya böcker som verkar vara helt underbara!  Kastanjer, det knäppande knastrande ljudet från en brasa i en öppen spis (saknar det nu), långa promenader där kylan och vinden biter i kinderna och det känns så friskt. Tjocka raggsockor, iskall nästipp på morgonen när man vaknar och höstvindar som viner runt knuten. Gula löv på marken. Lugn och ro inomhus, lugn och ro i själen. Jag tar vara på mina lediga timmar, myser med man och barn, skriver lite, pysslar, testbakar nya recept och provar nya rätter. Hösten är verkligen min årstid!



Med andra ord jag älskar hösten och önskar alla er andra en härlig höst!

Bilder via tumblr.com

6 kommentarer:

  1. Oj, vilket inlägg Nettan! Bilderna är höstvackra, ljuvliga. Man vill stanna tiden och få ha det så här ett tag, eller hur? Det är så behagligt.

    Den första bilden är nog den finaste jag sett på länge. Så vackert med koppen, veden, äpplet. Det sticker till i mitt hjärta av saknad till vårt gamla hus och trädgård i Sverige.

    Jag älskar te och ska brygga mig en kopp nu, inspirerad av dig! En bra bok får det bli när jag går och lägger mig.

    Stor kram!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag älskar hösten Lotta, just den svenska skogen är ju så underbar om hösten. Dofterna, stillheten, tystnaden och känslan av att årstiden förbereder skogen för vintervila.

      Hoppas att du hittade ett gott te och en riktigt bra bok att förgylla kvällen med!
      Kram

      Radera
  2. Underbart inlägg! Hösten kan vara alldeles förträfflig och som jag uppskattar alla våra årstiders olika skeden!
    Te är underbart (även om jag kan sträcka mig till en liten kopp kaffe ibland)! På Röddingebergs i Ystad köper jag gärna Earl grey de luxe. Bara att lyfta på locket till teburken hemma i köket och dra in den underbara doften, och sen få njuta av en stor kopp - det är livet!

    Ha en fin helg!
    Kram Suz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Suz, hösten (och alla andra årstider) har sin charm, men just med hösten är att den tillåter oss att kura skymning, njuta av aktiviteter inne, precis som man njuter lite mer av att vara ute vår och sommar.

      Ha en underbar helg vännen!
      Kram

      Radera
  3. Men vilken fantastisk bild den översta är! Otroligt fin! Även nästa gillar jag så mysig och talande! Tack för din titt hos mig! Jag kommer också tillbaka hit! Jättemysig blogg. Ser att du också har tvillingar, kul. Kram Nilla

    SvaraRadera
  4. Härligt att få läsa om dina passioner Nettan och jag inser att jag delar varenda en med dig. Hösten är en ljuvlig tid tycker jag. En tid att varva ner. Och te... ja, den passionen är stor i detta hus också och det roliga är tat båda tonårsdöttrarna detta år har upptäckt te också (tack vare instant tea i London). Så numera har vi testund varje kväll tillsammans. Mysigt!

    Njut av hösten och dina passioner min vän. Utan passion vore livet bra trist. Ta hand om dig.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin