fredag 12 juni 2015

Sommarlovets dörr står på glänt...

... och sakta den öppnar sig mot lata dagar, dagar utan läxor, dagar utan att väckarklockan ska ställas tidigt och familjen ska stressa iväg. Långa sköna sommarkvällar på trädäcket, stranden eller i skogen. Tid att bara vara, att umgås med nära och kära, att planera och ladda inför hösten.



I dag slutar mina fina barn fyran, de har hunnit med halva sin grundskoleutbildning och det är med bra resultat för dem båda och det är så skönt. Skönt att veta att de trivs i sin skola och med sina aktiviteter. Till hösten väntar femmans äventyr. Och om storebror på sin tid gick i den sista sexan på skolan så kommer mina två bli en del av den första sexan i skolan när kommunen ändrar om till f-6 och 7-9 skolor igen. Och det känns bra att de får vara kvar i det lilla sammanhanget ett tag till.





I går var det skolavslutning på mitt jobb, vemodigt absolut, vi släpper iväg ett gäng härliga nior, men det finns många fina elever kvar, elever som ska växa och utvecklas. Att få en varm kram av en av de flickor som jag arbetat mycket med var fint och veta att det blir bra för henne.  Men idag efter två så olika avslutningar tänker jag på skillnader och likheter. Jag tänker på att alla barn är olika men ändå lika unika, att de vår framtid ska bemötas så rättvist det bara är möjligt och få samma förutsättningar oavsett var i vårt avlånga land de går i skolan och hur viktigt det är med mångfald och kultur. Jag tänker på vilka fördelar mina båda världar har och det är exakt samma värld. Att leva som en del i ett mångkulturellt samhälle är oerhört fint och se glädjen i barns ögon och det där pirret när sommarlovet börjar är underbart. En sak var lika på båda mina skolavslutningar och det var den sången som sjöngs både av  barnen på jobb och av alla elever i Tottarps skola i dag och det var den som finns i klippet nedan som är inspelat 2010/11 i Ystad.




I kväll blir det studentuppvaktning hemma hos goda vänner och sen en avkopplande helg, innan jag tar itu med pappersarbetet till veckan. Och då börjar nedräkningen till semestern.

Kram & Trevlig helg.

1 kommentar:

  1. Ja, så härligt med sommarlov. Jag minns ju själv hur otroligt UNDERBART det var, och hur oändligt långt lovet kändes. Ja, härligt!!!

    Jag kan mkt väl tänka mig att du reflekterade en del över olikheterna mellan de bägge avslutningarna du var på.
    Skriver helt under på det du säger.

    Kramar!!

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin