fredag 15 januari 2010

Att njuta av varje årstid


Det är så otroligt lätt att glömma bort att leva här och nu. Ofta har man fokus på någon annan dag längre fram, man längtar till våren, till sommaren, man längtar efter att resa, ha semester (kanske) men idag är jag eftertänksam och tänker mycket på att ta tillvara på den fantastiska vardag vi har, där vi lever här och nu. Många stressar bort julpynt och belysning, vill ha in det vårlika men faktum kvarstår, det är vinter, våren kommer inte snabbare bara för att vi önskar det.



I dag gläds jag med alla barn! Alla barn som kanske får uppleva den vackraste vinter som vi haft på länge, tänk det var till och med snö på julafton. Madickenkänsla över julen här hemma i varje fall.





Vintern är så mycket mer än bara jul och nyår, än fest och umgås med familj och vänner. Det är en tur till pulkabacken med barnen, varm choklad framför en brasa i en öppen spis. Vinterpromenader vid en frusen strand. Eller tystnaden när stora vita flingor singlar ner och klär marken i ett mjukt vitt täcke. Det är snölyktor och snögubbar, barns rosiga kinder efter en hel dag på skridskodammen.


Ljuset som snön ger bidrar till att lysa upp min själ. Jag vill vara närvarande varenda minut och spara i mitt långtidsminne, kunna påminna barnen om vinter 2009/2010 då det faktiskt var snö i hela Sverige och många minusgrader ute.


Jag vill inte stressa mellan årstiderna utan jag vill njuta av dem, precis som de är, precis som jag njuter av ljusa kvällar om våren, av vackra sommarkvällar i trädgården och mörka höstkvällar inomhus med stormen susande kring huset. Alla årstider är vackra och man behöver inte lägga stress på det genom att skynda fram. Att njuta och vara närvarande här och nu är otroligt viktigt för alla men det glöms ofta bort i vardagsstressen i jakten på nästa dag!




Kram & trevlig helg önskar jag er. Glöm inte bort att njuta en smula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin