tisdag 4 juli 2017

Reseberättelse del 2 Neffiés och mina drömmars Languedoc

Vi kom fram mitt i den sammetsmörka natten, cikadorna som spelat hela vägen från Grenoble och ner till Montpellier hade äntligen tystnat, de spelar bara om det är 27 grader varmt eller mer, och deras ljud var bakgrundsmatta av ljud som vi tom hörde medan vi körde genom landskapet med stängda bilrutor.

Att sitta där under stjärnklar himmel på takterrassen den första natten efter alla mil i bil och verkligen känna att nu var vi framme var fantastiskt. Det var varmt inomhus och barnen fixade snabbt sina sovplatser och kom i säng, medan vi vuxna bara andades ut. Vi hade fixat det och vår kära bil hade fixat det. Väl i säng blev det inte så många timmar för mig för redan kl 07 slog jag upp ögonen då den lilla bykyrkans klocka klämtade. Jag tog mig ner till köket och vidare ner till bottenvåningen och smög mig ut, gick till det lilla bageriet och provianterade, bröd, ost, skinka och mjölk till frukost och var till bilen som vi parkerat en bit bort och hämtade saker vi glömt. Förberedde en kanna kaffe och en stor mugg te till mig och sen upp på takterrassen för att njuta av frukosten i tystnaden samtidigt som byn började vakna till liv. Fick upp mannen också med orden " Kom upp på taket, det här vill du inte missa!".





Den första dagen tog vi tag i att handla hem lite råvaror till frukost/lunch och middag, vi passade också på att ta en tur upp i bergen, i detta fall centralmassivet och körde genom små pittoreska byar, på serpentinvägar och förbi en stor vattenreservoar, vinfält och en och annan cyklist.







Att sedan komma hem och sätta sig på terrassen  med ett glas kallt vatten och skriva dagbok var så ljuvligt skönt. På kvällen gick vi runt på de små gatorna i byn för att bekanta oss med omgivningarna. Det är en helt fantastisk liten by, med intressanta människor. Dock krävs det lite mer tid för att lära känna byn ordentligt men det var ljuvliga dagar där och alla vi mötte var så vänliga. Très charmant!

Jag har under en längre tid drömt om att få resa till Languedoc av personliga skäl, och nu har jag hittat ett av mina paradis på jorden, alla de drömmar jag haft har stämt så väl in på detta område, lugnet i tempot, det romantiska, det charmiga och framförallt tystnaden och stillheten när solen sakta sänker sig bortom bergen, så avkopplande. Så det var verkligen mina drömmars Languedoc och vi kommer att återvända hit igen. Det är speciellt att komma till Languedoc och mötas av alla intrycken som snabbt faller på plats, att det till exempel är alléer mellan byarna, att det finns en stillhet i luften som tilltalar mig oerhört mycket.  För mig blev det en plats där tankarna fick ro och lugnet jag längtat efter så mycket infann sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin