torsdag 25 februari 2016

Oscars....

... mina vänner, Oscars,  vilka otroliga filmer som har blivit nominerade i år! Har bland annat sett The Revenant, Spotlight och Brooklyn som alla är nominerade till bästa film bland annat. Kvar på att se listan finn The Danish Girl. Men dessa tre filmer i helt olika genrer är alla värdiga vinnare på sitt sätt.

Filmerna i punktform.

The Revenant
Tja om jag säger så här, får inte Leonard DiCaprio en Oscars för sin rollprestation då får han det aldrig. Filmen i sig är tung, kall, sorgsen och smärtsam. Precis som min bloggvän Annika skrivit i ett inlägg kring filmen så är det en film man fryser när man ser, hela filmen igenom, men det är fantastiska miljöer och naturbilder. Så bestämmer du dig för att se filmen ta med en extra kofta men den är sevärd och du kommer inte ångra dig.



Spotlight
Journalisternas kamp för att avslöja omoraliskt leverne hos katolska präster, en mycket mycket sevärd film som verkligen tar en med på resan som visar baksidan med religion, och som visar att det inte alltid är rätt att göra saker i kraft av sitt ämbete. Även detta en film med mycket sorg och smärta men otroligt bra, en måste se film. Den mening som rörde mig mest i filmen är när en av de utsatta säger " Hur säger du nej till Gud?"




Brooklyn

Irland på 50-talet byts mot Brooklyn på 50-talet, snygga frisyrer, kläder, samtidigt skillnader mellan Irland och Brooklyn, mellan den lilla småstaden och Brooklyn NY, mellan det irländska och det italienska, mellan sorg,glädje och hemligheter.
En feelgood film med mycket karaktär och huvudrollsinnehavarinnan Saoirse Ronan är helt underbar som den i början lite sorgsna och hemlängtande Eilise Lacey som genom genoms sin syster Roses omsorger fått möjligheten till ett nytt liv i Brooklyn. Om du inte har sett den, så rekommenderar jag den varmt tillsammans med en kopp te en regnig eftermiddag.



Kvar på listan är nu som innan skrivet:
The Danish Girl men även Carol, Steve Jobs, Spionernas Bro, och för barnens del lär nog den senaste Star Wars ligga högt på listan!

Vilka filmer har du sett i år? Vilka planerar du att se?


2 kommentarer:

  1. ÅH vad roligt att läsa detta. My kind of post!!
    Ja, jag vet...alltså The Revenant..
    Vilken FILM!
    Googla på när de spelade in den, vilket helvete de hade och vad de led. jag tycker att filmen gör FYSISKT ont, man känner hans smärta. OCH man känner elementen. Jag frös verkligen genom hela filmen.
    Spotlight gillade jag också. SÅ så BRA!! Och hemsk.
    Väldigt bra skådisar och mkt intressant ämne. OCH svårt.
    Brooklyn har jag inte sett, men VILL absolut se den!!!
    Har inte heller sett The Danish Girl, men vill!! OCH jag tror att Alicia V kammar hem en Oscar för sin roll där.
    OCH ja, får inte Leo en Oscar...då är ngt rubbat fel. Han har ju varit nominerad så många ggr, tänker att denna gång ÄR den hans.
    Nettan, sen när ROOM kommer måste du se den! SÅ hemsk och SÅ bra. Jag är säker på att Bree Larson plockar hem en Oscar för sin roll där.
    Sen tror jag att The Revenant kommer att få pris för bästa film.
    Ser fram emot söndagens gala, älskar den. Men jag tror det blir sönderhackat tittande för mig eftersom min mamma och hennes kompis kommer just på söndagkväll.
    Ha en fin helg.
    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig filmkavalkad Nettan! :) Jag älskar ju film och konsumerar mängder med film men det var ett tag sedan jag pallrade mig iväg till biografen nu. Efter dina recensioner blir jag dock väldigt sugen. För att inte tala om vad jag blev under Oscarsgalan. Jo, jag är en sådan där galning som ställer klockan och går upp lagom tills röda mattan börjar och sedan kämpar mig igenom hela natten för att se galan. Min familj tycker att jag är helt galen. Men det är väl helt ok att få vara lite galen en gång om året? ;) Och årets gala var verkligen värd bristande sömn för. Alicia och Leo... och all fantastisk film från 2015. Med all glamourglans somnade jag som en stock på morgonkvisten och bredvid mig vid sängen ligger faktiskt "Carol" av Patricia Highsmith. Det får bli bok före film denna gång. :) Och tänk så mycket fantastisk film som väntar under 2016. Den film jag längtar allra mest efter under 2016 är "Fantastic beasts & where to find them". Att återigen få stiga in i Harry Potter- och J.K. Rowlings magiska värld ser jag fram emot med förväntan. :)

    Ta hand om dig kära Nettan och ha en fin vecka.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin