lördag 9 januari 2016

Fångad



Av vinterns charm, nu när julen är utstädad och många skriver om hur de längtar efter våren så är jag fast i det kalla, krispiga och klara som faktiskt är vinter, jag skulle inte vilja vara utan vintern, jag skulle gärna bo i ett kallt klimat många av årets månader. Att gå långvandring med familjen i snö och att få härligt rosiga kinder och känna hur låren blir iskalla för att sedan bli varma igen när man kommer hem, att ha med en termos med varm choklad, apelsin i klyftor och goda mackor  ger energi och att sedan susa nerför pulkabacken tillsammans med barnen gör mig lycklig.

Lika lycklig blir jag hemma nu när julen är utstädad och de envisaste granbarren uppsugna av dammsugaren. När jag får tända levande ljus och krypa upp tillsammans med en favoritklassiker att läsa samtidigt som lugnet sänker sig i mitt hem och mörkret faller utanför fönstret, det finns ett lyckans skimmer just här och nu som jag fångar och håller i min hand.


 

På måndag drar vardagen i gång med skola och jobb och det ska faktiskt bli rätt så skönt att bara få leva här och nu i vardagen, i lugn och ro efter en rätt så hektiskt december så kan det få bli en lugn januari där vardagen återkommer och gamla men även nya rutiner faller på plats och där motion och träning får ta större utrymme än tidigare. SÅ än en gång välkommen januari med allt vad du har med dig!

3 kommentarer:

  1. Vet du, det är en av mina käpphästar. Det där om att "våren ska komma så fort julen är slut". Det är ju då vintern börjar, på riktigt. Det kan inte bli vår i januari eller februari. Det går inte.
    Jag vill inte heller vara utan vintern, vill inte vara utan ngn årstid.
    Jag skulle också kunna bo långt norrut på vintern. Jag skulle älska det.
    Har lite svårt för den halvmesyr som kan råda här dec-mars.
    Skönt att julen är borta. Fastän jag slängde ut min gran den 2 januari dammsuger jag fortfarande barr.
    Haha.
    Hoppas din första arbetsdag har gått bra.
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Mysigt med alla julsaker men skönt att städa bort dem. Härligt med snö ute tycker jag och ljusen fortsätter jag att tända varje kväll :)

    SvaraRadera
  3. Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg Nettan. Så mycket glädje och kraft. Och visst var det härligt att vintern kom med besked till Skåne nu. För med det där vackra vita täcket kom ju också ljuset och solen. Ljuvligt! Jag njuter. Samtidigt så har jag också en liten tå in i våren. Det blir ju så för oss lantisar som måste börja tänka på odling och sådd mitt i vintern. Men det är en skön kombo tycker jag. Härlig vinter och vårförberedelser i skön harmoni. :)

    Jag hoppas att ni har haft en bra vecka när vardag och rutiner har återvänt och att ni nu får njuta av en skön vinterhelg tillsammans. Ta hand om varandra.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin