måndag 23 november 2015

Pyssel, snö och förberedelser

Här hemma pysslas det inför jul, de första tio julkorten är färdiga, vi kommer göra några till innan vi är klara. Barnen har lärt sig att göra fina stjärnor inför den julbasar som skolan ska ha den 2/12, och vi har fått upp julgardinerna i köket, allt inför första advent som är på söndag.  Jag gillar den här tiden på året och jag hoppas på en vacker vinter.


I helgen har vi fått den första snön, helt enkelt underbart men glashalt ute. Mer än vanligt. Och som vanligt i Skåne är problemet inte att snön kommer utan att den har en tendens att komma från sidan och så fryser det på och blir isbana. Mängder med avåkningar och räddningsverket hade att göra i helgen.


I dag hörde jag på radion att om det var minusgrader och snö på Klemensdagen så skulle det bli en sträng vinter, och ja jag vill verkligen ha vinter, för jag har saknat snön de senaste åren, och jag älskar verkligen ljuset som kommer med snön. Vinter är underbart!
 Å andra sidan så handlar det väl om Andersdagen den 30/11 för enligt gamla bondepraktikan som kan ju Anders slaska och julen braska och vice versa men det talesättet fungerar sällan i Skåne.
Nåja vi får se vad som händer, för vi rår inte på vädret och det är bara att ta det som vi får. Men det var härligt när det snöade i helgen och i morse var det -8 grader och glashalt ute.

Nåja, det är måndag och ny vecka som vi inleder med VAB då dottern är krasslig, men det blir även trevliga aktiviteter som smyckeparty, ishockey med man och son och tjejträff på fredag.  Ha en fin vecka!

1 kommentar:

  1. Vad härligt att ni fick SNÖ!!!
    Underbart och pirrigt MYSIGT!
    ÅH, visste inte att man säger så om Klemensdagen. Har bara hört OM Anders Braskar Julen Slaskar. MEN, jag har hört att ni ska få en vargavinter så vi ska hoppas att Klemens har RÄTT!!
    Väldigt fina stjärnor ni gjort också.
    Haen finfin måndag!
    Kramar!!

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin