fredag 5 oktober 2012

Ny upplevelse

Ett vitt enkelt kuvert i brevlådan, en tid några veckor senare, en sjuksköterska, en röntgenapparat, lite smärta och många funderingar, är det så här tankarna går efter den första mammografin? Jag tänker på min vän, 35 år gammal vid första beskedet, operationen, cellgifter, strålning, flera års kamp innan det blev lugn och ro för henne och en familj i kris efteråt.
Jag har inte känt något konstigt och jag hoppas att bilderna inte visar något konstigt, så egentligen är jag inte orolig, jag tycker det är en bra screening, bra med att den startar vid en viss tidpunkt, men den borde kanske starta tidigare än vid just fyllda 40, eller? Men ändå, tankarna på min vän finns i bakhuvudet, och att vänta i två veckor på besked känns ändå oroande.

I Sverige och Skåne pågår en stor forskningssatsning, på att förebygga, att identifiera gener och hitta tidiga varningstecken och att kunna åtgärda tidigt, får du ett erbjudande om att gå med fundera över det och tänk på hur många liv det kan rädda i framtiden. Jag fattade beslut idag och jag beslutade att jag vill inte veta vad som gäller mig, men att de får forska på mina gener känns helt ok. Oktober är en rosa månad och bröstcancerforskningen är en het potatis just nu, men lika viktigt är det att forska på andra typer av cancer och jag hoppas verkligen att all denna forskning leder fram till något positivt med ännu bättre läkemedel än det som finns i dag!


-------------------------------------------------------------------------

Andra erfarenheter:

Att stressa lönar sig illa = huvudvärk
Att mammahjärtat gör ont när barnen lider = knasiga tankar om omöjliga lösningar
Att varva ner är = mer harmoni hemma
Att bra böcker inte växer på träd men att träd kan bli till papper som ord kan skrivas på för fascinerande läsning!


Ha en underbar helg!

4 kommentarer:

  1. Hej Nettan!
    Tack för din kommentar på min blogg idag. Mkt trevligt att komma hit också!
    ja, bra att mammografi finns.
    Ha en jättefin helg!!

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Ja, det är bra med mammografi och att forskningen går framåt .
    Förlorade min moster till brösrcancer och har väninnor som kämpat med det men som idag är cancerfria.
    Ha en riktigt skön lördag.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  3. Det är tur att vi har möjlighet att få lov att gå på mammografi i Sverige. Tråkigt dock att inte alla tar chansen och ännu tråkigare att åldern är 40+ för första besöket. Jag minns att min mamma gick på sitt första besök då hon fyllde 30 men att åldern sedan har höjts steg för steg i besparingssyfte.

    Vilken tur att din väns cancer upptäcktes i tid och att hon idag mår bra. Min väninna förlorade tyvärr sin kamp och därför känns denna rosa månad extra viktig. Än mer för att hon precis som jag fyller år denna månad. Hon skulla ha blivit 41 om några veckor.

    Jag håller tummarna för att du ska få positiva besked vännen.

    Ta hand om dig och ha en fin söndag tillsammans med de dina.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Jag kommer nog också vara nervös när detta ska göras, men är så tacksam för att vi får så fin förebyggande vård!

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin