lördag 6 november 2010

Att sjunga

Sen barnsben har jag sjungit i kör, kyrkokör, skolkörer, högskolekör, musikskolekör, barbershopkör, toner för miljönerkören och nu är jag sedan 10 år tillbaka i kyrkokör igen. Att sjunga ger så otroligt mycket och genom åren har jag samlat på mig noter, allt från enkla barnvisor till Händels Halleluljakören. Mycket ryms i mina gamla notpärmar och i mitt minne. Något av det vackraste jag någonsin sjungit då? Inte helt enkelt att välja då det finns mycket som är så otroligt vackert i körsättningar. Men just här och nu skulle jag välja ett stycke komponerat av Benny Andersson, Kärlekens tid. Någon som är förvånad? Men det finns även en folkmusikmässa; I välsignan och fröjd som är otroligt vacker.

Det mest komplicerade jag sjungit då? Det måste vara Te deum som vi framförde i skolkören när jag gick på gymnasiet. Vi hade även nyårsårskonserter under gymnasietiden som var underbart roliga att träna till och 1999 hade vi jubileumskonsert. På repertoaren då fanns alltid Händels halleluljakör och något år An der schönen blauen Donau av Johann Strauss, likaväl som August Söderbergs Ett Bondbröllop. Så variationerna är stora. Dock glömmer jag aldrig toner för miljoner 2000 då det var Anders Glenmark, Lisa Nilsson, Lena Ph och Jonas Gardell som stod på scenen och 4000 personer i kören! Så häftigt!

Här hemma blir det ett stilla allhelgonafirande, vi ska mysa och bara vara! Snart väntar en ny arbetsvecka bakom hörnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin