tisdag 15 mars 2016

Mera filmtips och lite annat

Min resa bland årets Oscarsvinnare har nu kommit till Room och Spionernas bro. Men även lite om de serier som vi har börjat på.

Room

Är en helt otrolig film som handlar om en ung tjej Joy (Ma) som blir bortförd som 17-åring, mamma som 19-åring och befriad från ett trädgårdsskjul som 24-åring. Filmen växlar mellan att hennes då femårige son berättar och att vi får följa med i tiden efter att de tagit sig ut ur skjulet. Filmen är helt fantastisk och den har snart biopremiär här hemma. En film som verkligen är en måste se film. Att Brie Larson fick en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll är inte konstigt!


Spionernas Bro

Tom Hanks spelar advokaten James Donovan som kallas in för att lösa en prekär situation i kalla krigets Östberlin där spioner mellan Öst  och väst utväxlas på den bro som går över floden Havel, som då utgjorde gränsen mellan Västberlin och Östberlin, bron kallas för Glienicker Brücke. Filmen är spänning, mycket spänning och mycket psykologi. 




Annat filmtips, är filmen No Escape som utspelar sig i ett fiktivt asiatiskt land där en amerikansk familj hamnar mitt i en stadskupp och får fly för sina liv bokstavligt talat, spännande och man sitter som på nålar hela familjen. Har du inte sett den så se den för den är verkligen sevärd.

På seriefronten då? Vi har ju tillgång till Viaplay och just nu  kollar vi på Black Widows och Underground, den ena en nordisk kriminalare, den andra amerikanskt kostymdrama som utspelar sig innan inbördeskriget. På SVT finns ju BBC nyproduktion av Krig och Fred med bland annat James Norton som Furst Andrej och Lily James (Downton Abbey) som Natascha, i en roll syns också Gillian Anderson från X-files mfl tv serier.

Black Widows handlar om tre fruar som är extremt trötta på sina slarvrar till äkta män och bestämmer sig för att göra processen kort med dem med massor av förvecklingar som följer efter det. Serien kan ses både på kanal 3 och Viaplay.

Underground går också att se via Viaplay och utspelar sig på ett plantage i den amerikanska södern före inbördeskriget. Titeln syftar på den underjordiska flyktväg som slavar använde sig av då de flyr till nordstaterna och friheten. Än så länge har jag bara sett första avsnittet men den verkar lovande.

Krig och Fred

Leo Tolstoy + BBC = Suverän serie

Alltså, knappt hann väl Downton Abbey sända sitt sista avsnitt och sen levererar britterna ytterligare ett kostymdrama i ordningen som är helt spektakulärt, tack kära Engelsmän på andra sidan Nordsjön för att ni fixar sådana bra serier. Sonen som är historiefantast njuter av alla slag som radar upp sig och hur Napoleon försöker att inta Ryssland, jag njuter av kostymdramat i sig. Att sedan få återse vackra Lily James i en lite annorlunda roll mot Rose i Downton Abbey gör bara gott och jag ser fram emot kommande avsnitt.




Kvar på film och serielistan då?
Jo här finns både House of Cards säsong 3 & 4, men även filmerna Carol och The Danish Girl, men det kommer ju en påskhelg då det säkert blir en del filmer om kvällarna. Det jag gillar med streamingtjänster som Netflix och Viaplay är att du ofta kan se hela serier i ett svep och slipper att vänta på nya avsnitt en gång i veckan. För närvarande är de dock så att både Black Widows och Underground är sådana där det kommer ett nytt avsnitt/torsdag men det får vi ta.

4 kommentarer:

  1. Vilket bra och roligt inlägg att läsa. Älskar sådant här.
    Ja ROOM är otrolig, att Brie Larson fick AA för den rollen är så rätt det kan bli!
    Otroligt stark film.

    House of Cards och nya säsongen har jag inte haft tid att bita tag i ännu. Har ju haft långt besök från Sverige. Tror P och jag ska börja titta ikväll. Gillar också hur Netflix och Hulu och Amazon släpper sina serier, allt i ett svep! Love it!
    Carol ÄLSKADE jag.
    The Danish Girl vill jag SE!!
    Tack för alla tips.
    Nu är jag tillbaka i blogosfären, iaf ett tag till :-)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du uppskattar inlägget! Kommer nog bli mer film och bokinlägg detta året.
      Kul att vi tycker så lika om filmerna. Just House of Cards har jag sugit lite på för vi tittade så snabbt på de båda första säsongerna att vi bestämde oss för att det lite lugnt.
      Hulu och Amazon har jag inte koll på hur fungerar de? Är de som Netflix?
      Kul att ha dig tillbaka i bloggsfären en sväng igen har saknat dig!
      Kram

      Radera
  2. Ja hjälp, det finns så mycket att se och idag med både streaming och dvdboxar så är det lätt att plöja sig igenom en tv-serie snabbt. Här hemma kör vi just nu igenom "Lost" eftersom barnen var för små när den gick på tv. :)
    Jag hoppas att allt är bra med er Nettan och att ni får en riktigt fin påsk.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Tack för filmtips!! Jag älskar film och det är alltid roligt att läsa och bli inspirerad. Ville kika in och önska Glad Påsk Nettan och tacka för din omtanke. Operationen gick strålande tycker jag, och jag känner mig så mycket piggare. En vecka senare och jag är nästan "back to normal" :-)

    Må så gott, hoppas ni får koppla av, äta god mat och mysa ihop.

    KRAM!!

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin