söndag 14 december 2014

Söndags(o)vanor

Att jobba regelbundna tider har sina fördelar, i varje fall för mig. Att vakna långsamt på helgerna och framförallt söndagarna har sin charm, dvs att få sova tills man vaknar (oftast vid sju)  och sedan ligga kvar och dra sig och veta att man inte behöver gå upp och fara rundor med barnen det första man gör är så underbart. Både barnen och jag uppskattar det lugnet. Ett annat lugn är att jag inte känner mig lika stressad längre, att jag själv bestämmer hur min dag ska se ut när jag jobbar och hur jag lägger upp mitt arbete är så fridfullt, allt handlar bara om god planering.

Nu är det också nedräkning till jullov, fem arbetsdagar kvar innan det blir några veckors ledighet för hela familjen tillsammans något som vi alla ser fram emot. Vi får bara hoppas att det blir vinter också!



Här hemma verkar det bli en söndagsovana att bara blogga en gång i veckan men det är många bollar i luften just nu och med en man som är sjukskriven så får jag en del mer att göra än vanligt. Från det stora bensinbolaget har vi inte hört ett ljud, vilket är dåligt eftersom vi gärna hade hört något från den själviske chauffören. 

Vi tog en tur med bilen idag till svärföräldrarna i Nordvästra Skåne och visst charmade vår nya familjemedlem även dem. Vi pratade om hur det var förr och med tanke på skriverier i media om tiggare, invandrare och asylsökande så tänkte jag berätta lite om vad min kloka svärmor upplevde i sin ungdom under krigsåren då det svenska folket ställde upp och tog emot flyktingar i sina egna hem, det ni, här snackar vi medmänsklighet, Att öppna sitt hem och dela med sig av det man har till  behövande som inte hade något, det är annat än vad vi gör i dag då många av oss inte ens möter blicken hos en tiggare, eller än mindre låtsas om den fattiga familjen från Egypten som passerar förbi där rädsla och oro står skriven i en mammas ögon. Att blunda och inte vara medmänsklig längre då har det gått långt. Men vidare berättade  min söta svärmor om den unge estländaren som spelade fiol när svärmor spelade dragspel och som sedan skrev kärleksbrev som än i dag över 60 år senare finns sparat i ett trasigt kuvert. Eller om de finska vinterbarnen som kom till de svenska byarna långt från ett Finland som kämpade i ett krig som Sverige påstod sig hålla neutralt till. Jag tror det finns en läxa att lära sig i detta eller hur?


Men nog nu, nu gör jag Fenix sällskap och tänker sova gott hela natten och ta itu med sista jobbveckan innan jullov!


3 kommentarer:

  1. Helt OK att blogga en gång i veckan. Jag kommer att trappa ner bloggskrivandet under jul och nyår.
    Det kommer inte att hinnas med.
    Skönt med lugna helger för dig numera. ja, att jobba regelbundna tider har sin fördel, minsann.
    Visst finns det en läxa att lära i det du skriver om flyktingar och hantering etc.
    Ja, tänk de finska krigsbarnen. Vilken skräck för dem. Men många fick det mkt bra i Sverige, andra inte. Min pappas familj hade krigsbarn, och de håller kontakten med honom än idag. Han flyttade tillbaka till Finland direkt efter kriget. Vissa blev ju kvar, blev adopterade.
    Vinter? Ja vi får väl se...Ser inte direkt hoppfullt ut nånstans, tycker jag.
    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Men lille sötnosen! Så gosig, nu är väl ändå dottern glad!? Även om det inte blev en hund ... jag vågar inte ens visa din bild här hemma, då sätter väl den stora tjatoffensiven igång igen! Och visst är jag också sugen, men det kommer kanske en dag när vi är mogna att skaffa husdjur igen. Det sitter ju liksom i ryggmärgen, jag är uppväxt med hund och häst. Och katt vid ett tillfälle.

    Vi får blogga precis när vi själva vill och hinner. Om det blir ett tvång eller en press är det inte roligt. Och även om vi tycker det är roligt när det uppdateras och det finns lite nya inlägg att läsa kommer vi ihåg hur det är. Ibland finns utrymmet, ibland inte.

    Är så glad att höra att du landar i ditt nya jobb och trivs. Hoppas nu mannen tillfrisknar bra och att ni får en underbar jul!

    Många kramar
    Suz

    SvaraRadera
  3. Du är i gott sällskap, jag bloggar bara en gång i veckan just nu och det känns bra! Datorn får vila när det är annat som ska göras och hinnas med. En paus i största allmänhet från sociala medier är också bra ;)

    Önskar dig och dina kära en underbar jul med avkoppling, god mat och vara tillsammans.

    Stor julkram Nettan! xo

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin