måndag 20 februari 2012

Tankar om februari


Bild från vinterpromenad längs med stranden i Skateholm 2010

Februari, vintermånad, snö, iskristaller, rimfrost, väntan, längtan, vånda, sorg, oro och vemod är ord jag förknippar med februari. Men även lycka, glädje, mirakel och underverk är andra ord som hör hit.
Februari är en lycklig månad, det var den månaden vi slutade vänta på våra underverk, våra härliga tvillingar. Men glädjen och lyckan fick en fadd smak den där februarimånaden 2004, den kantades av dagar på sjukhus, att kastas mellan hopp och förtvivlan. Att allt gick bra det vet vi ju men just där och då var det en tuff tid, så månaden februari som i dag är en lycklig månad har faktiskt inneburit en hel del oro.

Härom dagen satt jag och läste igenom mina anteckningar från de där dagarna, det var tuffa tider. Att hitta rätt i tvillingmysteriet, att knyta an till två barn där en av dem behövde mig så mycket och den andra fick knyta an till den andra föräldern först. Anknytningsprocesser som helt enkelt fick ta den tid de tog.

Februari är också sportlov, skidor och snö, att åka utför medan fartvinden biter i kinden, att sitta i en snödriva och dricka varm choklad och äta apelsinklyftor (barndomsminne), att åka längdskidor och njuta av tystnaden i skogen. Att se rådjuren mumsa på utlagt bete. Att åka skridskor över en insjö och veta att den kristallklara isen under mig är minst en meter tjock, att pimpla fisk som sen grillas över öppen eld. Att åka pulka med barnen och skratta åt alla vurpor. Att gå längs med havet som frusit till is och blicka ut över horisonten. Dagarna som blir allt ljusare och ljusare...


3 kommentarer:

  1. Just att ljuset börjar återvända gör att februari ändå kan räknas som rätt ok. Men de här första månaderna på året är lite dryga, innan våren kommer.
    Vilken vacker blogg du har och så fint du skriver om dina barn och vänner.
    Hit kommer jag återvända, hittade dig genom Min plats i solen. Fina Lotta gav också mig en award som värmde något alldeles enormt :)
    Ha det fint!
    Kram Suz

    SvaraRadera
  2. Nettan, jag kan bara tänka mig hur er februari var 2004. Lycka blandat med oro.
    Ljuset börjar komma den här månaden, det är lov, det är mer sol. Det är en vacker månad!

    jag tycker precis som Suz att du skriver så fint om dina barn, härligt!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Nettan, jag kommer ihåg när du berättade om dina tvillingar...då nån gång i början av 2006, på Högskolan. Det var glädje blandat med oro och andra funderingar.
    Själv har jag också minnen av den fantastiska månaden februari; båda mina pojkar är födda i februari, Jacob 1986 och Johan 1990. Tiden går så himla fort - och de här pojkarna är numera goa unga män som lever sina egna liv! Oj vad jag älskar dom!!
    Du har en fantastiskt fin blogg, jag älskar dina texter och du är en jäkligt duktig fotograf!
    Kramar i massor

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin