onsdag 27 juli 2011

Om födelsedagar, rosor, och sommarminnen


Åren går snabbt när man blir äldre, och barnen växer fast man själv inte blir ett dugg äldre eller hur är det nu igen? I går firade jag födelsedag, mysig dag med barnen, mannen och en av mina bästa vänner med familj. En vänskap som är otrolig och som bara spinner vidare! Givetvis hamnade en blåbärspaj på bordet och många pärlande skratt i vår trädgård!



Blåbärspaj och en bild på en av mina fina presenter!


Vår goda födelsedags middag från Djurslövs Deli och födelsedagspresenten från mannen


För många år sedan hade min pappa tillsammans med min farfar ett gammalt torp, i en skog vid en underbar sjö. Många födelsedagar har jag firat där, ätit tårta med antingen skogshallon eller blåbär. Suttit på den gamla verandan och sett de ulliga molnen leka tafatt på sommarblå himmel. När jag tänkt på min födelsedag så har jag alltid associerat den med just färska bär, solmogna, med härliga soliga dagar, bad i sjön, och på kvällen kom grannarna över för lite fika, och en av de födelsedagar som lyser klarast i mitt minne fick jag fick  en ros av "farbror Birger" och dessutom den boken som jag läser för mina barn nu under en del av sommarens kvällar, Astrid Lindgrens: Vi på Saltkråkan, om Tjorvens äventyr, om Stinas Farbror Melker vet du vad? Eller det klassiska uttrycket: "hemma på min gata i stan." Och vem minns inte Båtsman, tålmodigare hund får man nog leta efter. Sedan ska vi ju inte glömma Malin, Pelle och Skrållan som ställde till det ena buset efter det andra!
Och minnet om den där rosen på födelsedagen för längesen är tydligt idag, speciellt då jag fått lukta på mina egna nyutslagna rosor.

Ett annat minne är för tjugo år sedan, dagen efter min födelsedag, jag hade fyllt 19 år, tagit studenten på våren, sommarjobbat, rest och firat födelsedagen tillsammans med familjen och med min farfar som jag skjutsat hem. Den 27 juni för 20 år sedan kom jag hem från Örebro och då fanns inte min fina farfar mer. Kvar lever minnen om hur vi kastat pil i min barndom, (Och ja pappa, jag minns mycket väl var en av de pilarna tog), bildbevis på hur trygg jag var med farfar finns, då jag inte var så gammal, sover tryggt i hans knä medan han löste korsord, eller krypto, eller lade patiens med jordens tålamod. Det jag minns mest med min farfar var att han hade ett otroligt tålamod, hur jag än följde efter honom eller frågade varför så  hade han alltid tid för mig. Vi har kastat snöboll vid treriksröset, vi har mjölkat kor och getter, vi har busat, kollat på Nidarosdomen. När jag var riktigt liten var farfar med på de bilsemestrar jag minns. Så farfar jag minns dig och tänder ett ljus för dig i kväll när mörkret faller!

1 kommentar:

  1. Grattis i efterskott Nettan! :)Vilken underbar födelsedag tillsammans med familj och vänner och vad gott det såg ut med blåbärspaj. :)

    Så fina minnen vännen. Minnen som är värda så mycket. En skatt! Här hemma har vi också älskat att läsa Saltkråkan och att se filmerna. När jag tänker efter har alla Astrid Lindgrens böcker varit stora favoriter i vårt hem. :)

    Fina ord och minnen av dn farfar. Jag är säker på att han är med dig varje dag och är väldigt stolt över dig Nettan.

    Kram på dig fina vän

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin